• Adana
  • Ankara
  • İstanbul
  • 12 Aralık 2018
  • 20:04
 
Adana ‘’Kent Estetiği Şehrin Geleceği’’ Paneli KENT - “Kent Estetiği Kentin Geleceği” konulu panel,Adana Valisi Mahmut Demirtaş başta olmak üzere seçkin bir davetli grubunun katılımıyla inşaat sektörünün duayenlerini bir araya getirdi.

Adana ‘’Kent Estetiği Şehrin Geleceği’’ Paneli

Sheraton Otel’de İnşaat Magazin Dergisi’nin organizasyonunda gerçekleşen ve Adana’nın kentleşme ve yapısal problemleri üzerinde durularak, şehrin geleceği hakkında çözüm odaklı fikirlerin tartışıldığı panelde, panelistler, kent estetiğine dair önerilerde bulundular. Moderatörlüğünü Ekonomi yazarı Mehmet Uluğtürkan’ın yaptığı  panelde, bugüne kadar hiç kimsenin gündeme getirmediği gerçeklere dikkati çeken Halil Avcı Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Halil Avcı, yaptığı konuşma ile gündemi belirledi. 

 

 

Adana Valisi Mahmut Demirtaş, Adana Büyükşehir Belediye Başkanvekili Ramazan Akyürek, Seyhan Belediye Başkanı Zeydan Karalar, Adana Milletvekili Ahmet Zenbilci, Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Prof.Dr. Mehmet TÜMAY’ Çevre Şehircilik İl Müdürü Ahmet KIRILMAZ, Müsiad Başkanı Burhan KAVAK,

Agiad Başkanı Halit MİLLİ, Adsiad Başkanı Süleyman SÖNMEZ’İN yanı sıra çok sayıda inşaat sektör temsilcisini bir araya getiren etkinlik çerçevesinde gerçekleştirilen panel sonrası İnşaat Magazin Dergisi’nin Proje ödülleri sahiplerini buldu.

 

DESTEKLEYEN HERKESE TEŞEKKÜRLER

Adana’nın kentleşme ve yapısal problemleri üzerinde durularak şehrin geleceği hakkında çözüm odaklı fikirlerin tartışıldığı panelde, kentin mimarisi ele alınarak şehir planlaması konusunda olması gereken hususlar üzerinde duruldu. Derginin Kurucusu ve Yayın Yönetmeni Halil İbrahim Harmancı açılış konuşmasında şunları kaydetti, “ Derginin ilk çıktığı günden beri bizleri desteleyen başta Sayın Valimiz olmak üzere Oda ve STK temsilcilerine tek tek teşekkür ederiz. Ayrıca bu panelde iş birliği içinde çalıştığımız jet Tasarım Reklam Ajansı Cem ACİL başta olmak üzere tüm ekibine teşekkür ederiz.” 

 

Yurt içi ve yurt dışındaki prestijli projeleriyle adından söz ettiren şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Halil Avcı, 1979’dan bugüne kadarki deneyimlerinden kısaca söz ettikten sonra, inşaat alanındaki tüm tecrübelerini sorulması durumunda herkesle paylaştığını söyledi.

 

SEYHAN BARAJ GÖLÜ DEĞERLENDİRİLMELİ

Adana’da kentleşme çerçevesinde güzel işler kadar yanlış işler de yapıldığına dikkati çeken Halil Avcı, Seyhan Baraj Gölü’nün kent estetiğinde değerlendirilmesinden, havaalanına kadar birçok konuya değinerek, şunları söyledi:

 

“Seyhan Baraj Gölü’nden ne yazık ki bugüne kadar yeterince fayda sağlanmadı. Oysa bu iç göl ile suyu kullanmalıydık. Yaban hayatı Seyhan Baraj Gölü’nden kaldırılıp, Çatalan’a konmalı. Şu anda Adana’nın içme suyunu temin eden Çatalan Barajı korumasız. Burası  yaban hayatı geliştirme sahası olmalı.  Bu iki madde ile yapılabilecek bir şey ancak, şu anda yetki karmaşası söz konusu.  Devlet Su İşleri, Büyükşehir Belediyesi, Turizm Bakanlığı gibi kurumlar arasındaki yetki karmaşasından dolayı gölü kullanamıyoruz. Bunu başarabilirsek bambaşka bir Adana’da yaşarız.”

 

PLANLAMA BÜTÜNSEL OLMALI 

Kentin planlaması konusundaki görüşlerini de dile getiren Halil Avcı, eskiden Büyükşehir Belediyesi’nin  4 ilçeyi kapsadığını anımsatarak, “Oysa şimdi tüm ili kapsıyor. Bu nedenle Yumurtalı’tan Tufanbeyli’ye, Karataş’tan Pozantı’ya kadar il planlaması bir bütün olarak ele alınmalı. Yani planlamalar yapılırken sadece il merkezi değil tüm ilçeler dikkate alınmalı.”

 

Bu konuda Pozantı ilçesini örnek gösteren Halil Avcı, “Otoban yapılmadan önce otobüsler burada konaklıyordu ve iç turizm bu yüzden oldukça hareketliydi. Otoban yapımından sonra bu bölge büyük gelir kaybına uğradı. Oysa otoban bir geceden sabaha yapılmamıştı. Bunun tedbirleri önceden alınabilirdi. Pozantı gelir kaybına uğrayınca oralardan da kente hücum oldu. Oysa önceden olabilecekleri kestirip tedbirler alınsaydı bunlar yaşanmazdı” dedi. 

 

JANSEN PLANI HATIRLATMASI

 Cumhuriyet in ilanının ardından planlı ve modern kentleşme için yapılan çalışmalar kapsamında, Alman Şehir planlamacısı Hermann Jansen tarafından yapılan şehir planlarını da anımsatan Halil Avcı, şunları kaydetti :

 

 “Ankara gibi büyük kentlerde uygulanan bu plan, Adana’da da uygulanmıştır. Bugünkü Ziyapaşa, Gazipaşa Bulvarı, Atatürk Caddesi, İstasyon Meydanı, Yüzevler, Atatürk Parkı gibi bir çok yer Jansen planının örnekleriydi ancak, yoğunlaşan göçlerle planlar bozuldu.”

 

Kent planlamasının önemine dikati çekerken Adana’da müteahhitlerin yaptığı güzel işlerden de örnekler veren Halil Avcı, “Herşeye rağmen meslektaşlarımızla yarış için hep daha güzelini yapma çabasındayız.  Kent estetiğine katkı sunan, sosyal donıtılı konutlarla yaşanabilir mekanlar inşa ediyoruz” dedi.

 

ÇUKUROVA HAVAALANI’NIN DURUMU

Adana’nın birlik olmak ve lobisini güçlendirmek zorunda olduğunu savunan Halil Avcı, Çukurova Havalimanı gerçeğini de gündeme taşıyarak, şöyle devam etti:

 

“Yıllardır tamamlanacak denilen havaalanının defalarca ihalesi iptal edildi. Ne zaman tamamlanacağı belirsiz. O yüzden Adana’nın havalimanında yıllardır yatırım yapılmıyor. Pist uzatılmıyor, 1950’li yılların üst yapısıyla hizmet verilmeye çalışılıyor. Türkiye’nin en büyük kentlerinden birine yakışmayan bir havaalanına sahibiz. Buranın geliştirilmesini talep etmeli ve ısrarcı olmalıyız.”

 

 YENİ HAVAALANINA ASLA KARŞI DEĞİLİZ

Yeni havaalanı yapılmasına asla karşı olmadığını, bu nedenle sözlerinin yanlış anlaşılmaması gerektiğini ifade eden Halil Avcı, şöyle devam etti

 

“Adana, Osmaniye ve Mersin’e hizmet vermek üzere planlanan havalimanı inşaatı kaynak sıkıntısı nedeniyle yapılamıyor. Geçtiğimiz günlerde gazetede okudum, havalananı inşaat sahasında kalan 150 dönümlük alanda yetiştirilen narlar kaynak oluşturmak için ihaleyle satışa çıkarılmış. Mevcut ekonomik durumda da yapımı uzayacağa benziyor. Bu nedenle biz diyoruz ki ; Madem yeni havaalanı yapılamıyor öyleyse mevcudu daha kullanılır hale getirelim. 

 

Aytaç Durak’ın Büyükşehir Belediye Başkanlığı döneminde de bu konu üzerinde çok durulduğunu hatırlatan Halil Avcı, şöyle konuştu

 

“O dönemde ben Müteahhitler Birliği Başkanlığı görevini yürütüyordum. Dönemin Büyükşehir Belediye Başkanı Aytaç Durak,  pist kısa kalıyor, büyük uçaklar inemiyor, karşı çıkışlarının üzerine; pistin uzatılmasına imkan vermek için imar planında düzenleme yapılabileceğini açıklamıştı. 

 

Ben de o dönemde şunu önermiştim: Yeşilevler üst köprüsünün orada sıkışıp kalan Şakirpaşa Mahallesini kamulaştıralım. Oradaki insanları da asla mağdur etmeyelim. TOKİ, Büyükşehir Belediyesi İmar A.Ş aracılığıyla başka bir yerde modern, yaşanabilir ve her türlü sosyal donatısı olan konutlar üretelim. 

 

Uzun süre tartışılan havaalanı konusu halen belirsizliğini korurken, yeni havalananın yapılması belki on yılı bulacak. Bu süre zarfında mevcut havaalanımızın mutlaka bakımının yapılması gerekmektedir. 

 

Panelde konuşma yapan mimar Tamer Gülcan ise şunları söyledi; “

Adana’nın yeni, heyecan verecek projelere ihtiyacı var. Seyhan Nehri ve yarattığı iç gölü daha etkin değerlendirebiliriz. Böyle bir değer dünyanın birçok gelişmiş ülkesinde daha etkin kullanılabiliyor. Amsterdam küçücük kanallarındaki teknelerle şehri dolaştırıyor. Gözünüzü kapayıp şöyle bir düşünün. Regülatör Köprü üzerinden bir sandalla nehir yatağına doğru gezintiye çıkın. Sizi tarihi Kız Lisesi binası karşılar. Dünyanın kullanılan en uzun köprüsü Taşköprü’nün altından geçersiniz. Atatürk’ün Adana’da kaldığı evi, Ortadoğu’nun en büyük mabedi Sabancı Merkez Camii’ni izlersiniz. Merkez Park’la nefes alır, Almanların yaptığı tarihi demiryolu köprüsünü görürsünüz. Şehir içi taşımacılığa da farklı bir pencere açacak bu uygulama zor değil.”

KAÇAK YAPI OLDUKÇA FAZLA

 Konuşmacı olarak devam eden şehir plancısı Enver Yılmaz ise, “ Adana’da kaçak yapı Türkiye ortalamasının üzerinde. Kentin aldığı göç sosyoekonomik yapıyı bozmasının yanı sıra çarpık bir kenti beraberinde getirdi. Plansız olarak 5 metrelik yollar, 150 metrekarelik parsellerle kent oluşturuldu. Güneyde tarım arazileri kaçak yapılarla kuzeyde yine kaçak, hormonlu, estetikten uzak betonlaşmayla bir kent ortaya çıktı. Bundan sonra klasik imar planı anlayışını terk etmemiz gerekiyor” dedi.

 

ÖDÜLLER SAHİPLERİNİ BULDU

Tüm İl genelinde ilköğretim 1,2,3,4. Sınıflar arası Benim şehrim temalı resim yarışmasında Yüreğir Doğankent ilköğretim okulu Kübra Filiz birinci oldu. Seyhan Birinci İnönü İlkokulu öğrencisi Ezgi Çelik ikinci olurken, Yüreğir Seniha Çobanoğlu İlkokulu öğrencisi Buket Sert üçüncü oldu.

 

Kent Estetiği Şehrin Geleceği’ adlı panelde ödül alanlar ise şu şekilde oldu:

Kültürel mirası koruma ve yaşatma Ve Girişimcilik ödülü Adana Valisi Mahmut Demirtaş,  En iyi Sosyokültürel yapı ödülü ASKİ Atatürk Spor Salonu Büyükşehir Belediye Başkanı Hüseyin Sözlü, Bölgesel merkezli en iyi alışveriş merkezi ödülü M1 Adana Yalçın Öz, En iyi karma kullanımlı proje ödülü Dream Work Offices Halil Avcı, Orhan Avcı,  Bölgesel merkezli en iyi ofis projesi ödülü Günep Grup Lütfi Beşdok, En iyi otel mimarisi Sheraton Grand Adana Şenda Baretto Gomez

 

Proje ödülü ASK İnşaat Ali Selman Kanlı, Proje Ödülü Erdeve İnşaat Emre Erdeve Proje ödülü Yıldırım Proje Mimar Emre Yıldırım, En iyi Sosya Kültürel Yapı Ödülü Nuri Çomu camisi Hüseyin Nuri Çomu, Proje ödülü Keskin İnşaat Ali Refah Keskin,

Proje Ödülü Tümer İnşaat Dinçer Tümer.

Bölgesel iş birliği ödülü TÜYAP Adana Salih Gökmen, Ana sponsor ödülü Coldwell Banker Çatı gayrimenkul Levent Karaömerlioğlu, Sponsor ödülü Borusan oto Bilgehan kaya.


Yorumlar (1)
    Google